Menu
søg

S i kamp mod den negative sociale arv

11-05-2017

Socialdemokratiet er bekymret over udviklingen af læsetests og afgangsprøver i den aarhusianske folkeskole. Samtidigt viser tal for uddannelsesparathed i 9. og 10. klasse alarmerende tendenser. Partiet vil nu til kamp mod den negative sociale arv.

Der er alt for stor forskel på, hvordan de aarhusianske skoleelever klarer sig, når det gælder læseprøver og afgangsprøver. En fortrolig indsigt i de nationale testresultater af læse- og matematikprøver fra 2. til 8. klasse viser en nedslående udvikling, mener byrådsmedlem Steen B. Andersen (S). Indsigten har været mulig, efter Socialdemokratiet har lavet en 10 dages-forespørgsel til Børn- og Ungerådmand, Bünyamin Simsek (V).

”Det er desværre ikke overraskende, at der er sociale forskelle på byens områder. Men at der er en forskel på op til fem karaktertrin i dansk og matematik mellem elever fra de bedst placerede skoler og de dårligt placerede, er voldsomt,” siger Steen B. Andersen.

Læseresultaterne må ikke offentliggøres skolevis, fordi skolerne ikke må kunne rangordnes. Men politikerne har fået indsigt i, hvordan de forskellige folkeskoler klarer sig i forhold til hinanden. Og udviklingen skal tages meget alvorligt, mener Steen B. Andersen.

”Forskellene i læseprøverne i de aarhusianske folkeskoler betyder, at en stor gruppe elever får ulige chancer i samfundet. Vi skal den negative sociale arv til livs,” siger han.

Ifølge testresultaterne er læsningen for syv ud af ti elever i 2. klasse enten jævn, mangelfuld eller ikke tilstrækkelig på de tre skoler med de dårligste resultater. På de bedst placerede skoler gælder det kun for hver 10. elev. Forskellene eksisterer også i matematik, hvor 60-70 procent af eleverne på de dårligst placerede skoler har problemer med matematik. I de bedste placerede skoler gælder det kun for syv-ni procent.

”Det er nogle ret markante forskelle. Vi mener, der er behov for at tænke nyt og diskutere i byrådet, hvad vi kan gøre bedre for at sikre, at vi bryder den negative sociale arv,” siger Lisbeth Lauersen,” medlem af Børn og Ungeudvalget.

Hans Halvorsen, formand for Beskæftigelsesudvalget, er sammen med Steen B. Andersen og Lisbeth Lauersen samtidigt rystede over oplysningerne om, at 17 procent af 9. klasseeleverne og 29 procent af 10. klasseeleverne blev vurderet ikke-uddannelsesparate i 2017. Det svarer til mere end 700 aarhusianske skoleelever.

”Det er dybt bekymrende, at så mange unge, efter ni eller ti års skolegang, tilsyneladende falder helt ud af systemet. Hvis det er rigtigt, må vi i den grad øge fokusset på problemet. Vi kan ikke bare efterlade dem uden yderligere uddannelsesmuligheder,” siger Hans Halvorsen.

Den socialdemokratiske byrådsgruppe vil fremadrettet arbejde for at komme problemet med den negative sociale arv til livs. I første omgang foreslår Lisbeth Lauersen, at der laves en temadrøftelse af hele problematikken i Børn- og Ungeudvalget.