Har du problemer med at læse mailen klik? her
 

Sammen om Aarhus

Der er nu mindre end to år til kommunalvalget i 2017. Det blev - som det eneste sted i landet - markeret med en midtvejskampagne med navnet’ Sammen om Aarhus’.

Visionen var simpel: I Aarhus skal den politiske samtale og dialog nytænkes. Man skal i højere grad bruge hinanden, aarhusianere, socialdemokraterne og de folkevalgte, så vi sammen kan skabe de bedste løsninger for en allerede god by. Derfor var målet med kampagnen heller ikke blot, at sætte fokus på de resultater Socialdemokraterne har stået i spidsen for, men også rent faktisk at komme i kontakt med mange forskellige aarhusianere.

Aktiviteterne bestod af alt fra traditionelle morgenkampagner på uddannelsesinstitutioner og roseuddeling på Strøget til omvendte vælgermøder med hjemløse og en løbetur, hvor borgmesteren viste nyankommne flygtninge rundt i byen. I alt gennemførte frivillige, byrådsgruppen og borgemesteren selv 15 kampagner på lidt over en uge. Kampagner som altså alle havde til formål at møde og snakke med de aarhusianske borgere på traditionel såvel som utraditionel vis.

Kronen på værket og afslutningen på midtvejskampagnen var et kæmpe fællespisningsarrangement. Borgmesteren havde inviteret byens borgere på et måltid lækker streetfood i det gamle rustikke midtbykraftværk, Turbinehallen.
Ideen var at bygge bro mellem borgere ved at skabe rammerne for den politiske samtale over et måltid mad, som man kender det fra middagsbordet i sit eget hjem.

”Jeg tror, at værdien ligger i mødet mellem mennesker. For når vi møder hinanden i hele vores bys mangfoldighed, på tværs af alder, kultur og holdninger, til et solidt måltid mad, kan den gode idé eller samtale blomstre. Altså det, som gør byen til et bedre sted at bo, et rarere sted at leve og fremkalder de smil, vi er så berømte for i Aarhus”, uddyber Jacob Bundsgaard en af bevæggrundene for at invitere byen til middag

Til fællesspisningen deltog over 450 borgere, hvor mange allerede er blevet medlem af vores Facebook-gruppe, ”Sammen om Aarhus”. Det lader altså til, at byens borgere på tværs af alder og kultur synes, at ideen bag ’Sammen om Aarhus’ er god. Derfor slutter vi heller ikke her. Sammen om Aarhus er ikke en engangsforestilling, men en vision og tanke som skal udbredes i hele byen.


 
Investeringer i kultur er investeringer i fremtidens Aarhus

I Aarhus investerer vi i kultur, fordi det gør byen til et spændende sted at bo og arbejde, og fordi kultur berører og flytter mennesker mentalt. Men også fordi det er en god forretning.
Den første prioritet for Socialdemokraterne i Aarhus er at skabe en rummelig og socialt afbalanceret by med masser af dynamik og udvikling. Det gør vi på mange måder ved at skabe rammerne for gode skoler og daginstitutioner, ved at tage os godt af vores ældre medborgere samt skabe et godt erhvervsklima – men vi gør det også ved at investere i kultur.

Vi har i dag fire store kulturinstitutioner med op mod 3 millioner besøgende årligt i en by med 325.000 indbyggere. Dokk1 står for knap halvdelen af dem, men det er utroligt imponerende, at Aros, Moesgård og Den Gamle By hver har mere end en halv million besøgende. Det svarer til, at hver aarhusianer skulle besøge disse steder knap 10 gange årligt. Det er der nok ikke mange, der gør. Det betyder, at kulturinstitutionerne tiltrækker masser af mennesker udefra – fra andre steder i Danmark og fra udlandet.

Læs hele indlægget af Esben Kullberg og Steen B. Andersen her.


 
Forslag til ny trafikplan sendt i offentlig høring

Vil du have indflydelse på den kollektive trafik i dit lokalområde, så har du nu chancen. Byrådet har nemlig i denne uge sendt et forslag til en ny kollektiv trafikplan i offentlig høring. Forslaget skal træde i kraft i 2017, hvor letbanen åbner, og skal overtage nogle af busruterne. Det betyder, at der i nogle områder bliver nedlagt busruter. Dog får den kollektive trafik i Aarhus med letbanen generelt et serviceløft. Byrådsmedlem Steen B. Andersen uddyber:

”Med letbanen får den kollektive trafik i Aarhus både et kvalitativt og kvantitativt løft. Vi ved, at flere bruger den kollektive trafik, hvis det foregår i tog frem for bus. Det ser vi ude i den store verden, hvor metroen både bruges af folk i jakkesæt og kassedamen, som skal på arbejde. Kvantitativt giver letbanen også et løft, fordi togene kan medtage flere passagerer af gangen, end busserne kan i dag. Forslaget indeholder dog mange ændringer og som med alt andet nyt, så er det svært at forestille sig, hvordan det bliver, når letbanen kommer – sådan er vi mennesker nu en gang indrettet”, siger Steen B. Andersen.

Læs hele nyheden her.


 
Støt og følg os på facebook

Socialdemokraterne i Aarhus Byråd er kommet på facebook. Støt og følg dine 13 byrådsmedlemmers arbejde for et helt Aarhus.

Klik ”synes godt om” og modtag løbende opdateringer fra din byrådsgruppe.

Du kan også støtte vores borgmester, Jacob Bundsgaard, på facebook.